ПОИСК
Політика

Обіцянка Юрія Вітренка дати вільний доступ до українського газу не виконується вже 3 тижні

14:46 25 березня 2021
Юрій Вітренко
3 березня 2021 року в. о. міністра енергетики Юрій Вітренко на засіданні уряду анонсував рішення щодо «програми вивільнення газу» і вільного доступу до українського газу, яке планували імплементувати протягом декількох днів. На думку міністра, це повинно було привести до зниження цін на блакитне паливо на ринку. Однак пройшло вже 3 тижні, а відповідне доручення так і залишається тільки на папері.

На даний момент компанія «Укргазвидобування», яка здійснює видобуток природного газу на території України, є дочірнім підприємством НАК «Нафтогаз». Всю продукцію «Укргазвидобування» монопольно і за заниженою вартістю викуповує «Нафтогаз», що створює нерівні умови на ринку, оскільки, отримуючи доступ до дешевої сировини, НАК може демпінгувати ринок, витискати з нього інших гравців і тільки посилювати свою монополію.

«Положення „Нафтогазу України“ на ринку обумовлено тим, що НАК держава передала, знову ж безкоштовно, підземні сховища газу, в яких, зокрема, зберігаються значні обсяги газу, закуплені на кошти, отримані від транзиту газу через газотранспортну систему України, якою також безкоштовно користувався „Нафтогаз“, і на кредитні кошти, отримані активи, безкоштовно передані державою. Іншими словами, особливе становище Нафтогазу на ринку обумовлено активами, які йому безкоштовно передала держава. З іншого боку, це особливе становище „Нафтогазу України“ на ринку природного газу України, а саме — контроль над основними обсягами видобутку, всіма сховищами газу і значними обсягами газу в цих сховищах може бути використано для обмеження конкуренції на ринку природного газу», — заявив тоді Юрій Вітренко на засіданні уряду.

Пропозиція і. о. міністра передбачала позбавлення «Нафтогазу» цих монопольних переваг. Зокрема, згідно з «програмою вивільнення газу», все здобуте в Україні блакитне паливо компанія «Укргазвидобування» зможе вільно продавати будь-якому учаснику ринку на вільній біржі.

Впровадження цього рішення призвело б до оздоровлення ринку, посилення конкуренції між його учасниками і, як наслідок, поступового зниження вартості газу для населення.

На даний момент «Нафтогаз» штучно утримує вартість газу. Судячи з різних джерел, собівартість одного видобутого куба українського газу зараз становить 2,6 гривні. Навіть якщо додати маржу підприємства «Укргазвидобування» в 30%, то вартість куба газу не перевищувала б 3,30−3,50 грн. НАК ж, володіючи монопольним доступом до ресурсу, утримує ціну на рівні європейських ринків. Відзначимо, що «Укргазвидобування» здійснює 75% від всього газовидобутку в країні. Таким чином, «Нафтогаз» отримує контроль над більшою частиною ринку і може диктувати йому свої умови.

Очевидно, що учасники ринку чекають забезпечення вільного доступу до ресурсу і можливості на рівних конкурувати з державним гігантом. Однак після гучної заяви в ЗМІ в. о. міністра Вітренка практичних кроків її втілення не було, хоча часу вже пройшло достатньо.

В середині березня до ЗМІ потрапив проєкт постанови, який розробляє Кабмін. Документ, якщо він реально існує, виглядає досить сирим і вимагає серйозних доопрацювань. Судячи з тексту постанови, який опублікований в Інтернеті, документ, швидше за все, буде доопрацьовуватися, зазнавати значних правок. Все це, природно, потребуватиме додаткового часу.

Таким чином, ситуація з оздоровленням газового ринку все більше затягується, а в. о. міністра виявляється в складному становищі. Оскільки після його гучної заяви ринок очікує відповідних практичних дій і рішень. Без них «програма вивільнення газу» почне сприйматися як чергова урядова PR-акція, а довіра до в. о. міністру Вітренка може похитнутися.

Фото з Вікіпедії

684

Читайте нас у Telegram-каналі, Facebook та Twitter

Побачили помилку? Виділіть її та натисніть CTRL+Enter
    Введіть вашу скаргу
Наступний матеріал
Новини партнерів
 

© 1997—2021 «Факти та коментарі®»

Усі права на матеріали сайту охороняються у відповідності до законодавства України.

Матеріали під рубриками «Офіційно», «Новини компаній», «На замітку споживачу», «Ініціатива», «Реклама», «Пресреліз», «Новини галузі» а також позначені символом публікуються у якості реклами та мають інформаційно-комерційний характер.